måndag 6 juni 2016

Var kommer pengarna ifrån?

Vi lever i en spännande värld där digitaliseringen ger oss nya funktioner och ställer nya krav på ledarskapet. Många yngre människor drömmer om att bli bloggare eller på olika sätt skapa start-ups för att snabbt bli ekonomiskt oberoende. Vi lever i en värld där drömmar och visioner spirar, i alla fall i vissa kretsar.

Man har länge talat om den bortskämda generationen, men jag ser många människor som får utrymme för sin kreativitet och nya företag och verksamheter skapas.

Mitt i allt detta har jag på senare tid börjat undra varför, trots att det finns många entreprenörer idag, det finns en hel del människor som verkar tro att intäkter skapas av sig självt.

Kanske har det att göra med att man jobbat i större bolag eller verksamheter där orderingången sker i bakgrunden för många. Man har helt enkelt inte en aning om hur ekonomin fungerar och skapas.

Det låter ju möjligen absurt men väldigt många vet inte vad försäljning innebär. Vilket arbete som ligger bakom affärsuppgörelser, överenskommelser och att kunna erbjuda marknaden det som den önskar och behöver. Det måste alltid finnas någon som är beredd att betala för det som erbjuds.

Detta är ju helt självklart kan man tycka, men jag träffar fler och fler unga människor som vill tjäna pengar men inte jobba.

Kanske har de blivit förblindade av att de ser och läser om och hur företag som Spotify eller Klarna är framgångssagor. Men bakom dessa ligger oerhört mycket arbete och många inledande år när det inte fanns några pengar att betala varken hyror eller god mat på bordet med.

I många verksamheter är affärsmän och affärskvinnor och de arbete de gör, fundamentet för att verksamheten ska kunna existera. Utan affärer, inget företag. När man gör neddragningar så handlar det ju alltid om att intäkterna är för låga i jämförelse med kostnaderna.

I förändringsprocesser är min erfarenhet och många med mig, att detta argument inte har någon som helst påverkan på de som kanske drabbas. Det kan man ju förstå på ett sätt, men logiken i sig borde vara något som ändå underlättar att acceptera när beslut måste tas. Att använda brist på affärer eller svag försäljning som ett argument är därför oftast inte gångbart.

Hur ska ledare bättre kunna skapa kunskap om försäljningens betydelse för allt? Kanske borde det vara ett ämne i skolan, lika viktigt som språk eller matematik. De som lyckas skapa ett behov på marknaden är de som kan bygga framgångsrika verksamheter.

Försäljning är allt, men för vissa en vit fläck på kartan.

Så jag ställde frågan: var kommer pengarna ifrån? till en mängd olika personer under ett par veckor.

Svaren jag fick gjorde mig orolig.

Som ledare är det kanske lätt att ta förgivet att alla förstår.



Inga kommentarer: